12 de març 2011

JOSEP BASTONS I FÀBREGA

                                                                                    

En Josep Bastons i Fàbrega es nascut a Palafrugell (Baix Empordà) el 1927.
Ja des de molt jovenet sentia també un gran amor per la música i  començà cantant en representacions del clàssic Els Pastorets.
Als 14 anys començà a aprendre a tocar la guitarra de manera autodidacta i anà a classes de solfeig amb el
mestre Frederic Sirés de Begur.
Partcipà en diversos concursos de cant de l’època com Lluvia de Estrellas,Primer Aplauso...
El 1955 entrà a formar part de l’Orquestra Meravella.
El 1957 passà a ser fundador,cantant i bateria de l’Orquestra Costa Brava.
El 1964 formà part de l’Orquestra de Ball Maurice Rigole de Perpinyà,cantant i tocant el baix elèctric.
El 1972 neix un grup improvisat amb Maria Cervera i Manel Iglesias.
La Maria Cervera era la mestressa del bar Jazmin de Palafrugell  que en Josep solia freqüentar.Aquest bar es trobava al carrer on ell vivia també amb en Manel Iglesias.
Es trobaven per cantar  i per passar una bona estona gaudint de la música  en un ambient d'alegria i germanor.
Cantaven un repertori de diversos estils i només dues o tres havaneres.
El 1974 l’Ernest Morató els proposà d’anar a la Cantada de Calella i al necessitar un nom pel programa  trien el de Peix Fregit que és el sobrenom amb el que es coneix la població de Palafrugell.

En aquells anys es començava a demanar repertori de cançons en català i va ser l'inici d'un reguitzell de noves composicions musicals per les noves lletres,un bon nombre de les quals han estat composades per en Josep Bastons.

Dins l'ampli repertori d'en Josep Bastons i trobem havaneres,valsets,boleros,tangos,balades,polques i masurques.
En el decurs de la seva carrera ha rebut diversos reconeixements a la seva obra.

En Josep Bastons ha estat amb el grup Peix Fregit fins el 2007 però als seus 83 anys continua composant meravelloses melodies i regalant-nos noves cançons cada temporada.

A totes les cantades o Mostres d'Havaneres arreu dels Països Catalans sentirem el nom de Josep Bastons al presentar el repertori de cançons i les seves obres interpretades pels millors grups d'havaneres.
La seva música ha acompanyat i segueix acompanyant les lletres dels millors lletristes del món de l'havanera i cançó de taverna com Carles Casanovas,Tòfol Mus i Narcisa Oliver d'entre altres.
També ha musicat poemes de Mossèn Cinto Verdaguer i Miquel Martí i Pol.
Precioses melodies com el millor bolero apassionat en català No Sé amb lletra de l'Antoni Mas i el millor de desamor Camins (Entreforc) amb en Carles Casanovas,valsets tan dolços com Barquejant amb lletra d'en Carles Casanovas i tan nostàlgics com LLuna Plena d'en Tòfol Mus,dolces i romàntiques havaneres com La Vela LLatina amb lletra de la seva senyora Anna Brunet, la balada Enamorar-se i Vull tornar-te a Veure- amb en Tòfol Mus i la vibrant i alegre rumba-havanera Lola la Tavernera amb lletra d'en Carles Casanovas.
Un tresor de melodies que ens parlen de tendresa,dolçor,alegria,tristesa i melangia per cada un dels poemes d'aquests darrers autors,enriquint any rera any aquest meravellós estil musical.

En Josep Bastons ens ha regalat  un munt d'inoblidables cançons i amb en Carles Casanovas els considero actualment,tot un referent de la cançó de taverna catalana.

Per molts anys ens puguin seguir oferint les seves meravelloses cançons.
Anna Maria Esther

                                                                                  


CANÇONS D'EN JOSEP BASTONS

* LLuny de Ma Terra...........M.Cinto Verdaguer

*Mariner de Terra Endins.*Records.*El Pensament 
*L'Avi Melio*Tamariu.*Vine al Mar.......Narcisa Oliver
*El Cremat.......Josep Martí (Bepes)

*Confiança..........Avi Quimet

*Negro Abelardo 
*Calella de les Havaneres
..........Jaume Pol Girbal
*La Sirena........Anònima

*El Mar m'Atrau.........Francesc Mas Abril

*Cançó del Verd Mar 
*Un Cant a la Gavina.........Rafael Almeda
*La Sirena de Begur.........Pasqual Mas Joan

*Mare Si Fos Mariner...........Miquel Martí Pol

*El Vell Veler*Una Vela LLatina..........Anna Brunet

*Cerca del Rio........Concha Palomar

* Tossa Estimada........Jaume Romaguera

*Entre Onades..........Andreu Navarro

*Follia.......Anònima

*Al Mar.........Josep Miquel Servià

*Olor de Salanc........Isabel Mitats

*Tango Arrabalero........Carles Camós

*El Vell LLançà.........Josep Mª Salvatella

*El Dia y La Noche*La Meva Fada*Serenor...........Miquel Guiu

*Lola La Tavernera*A Cau d'Orell*La Xefla*La Xalana*El Meu Secret*La Pepa del Port*Amor Perdut*La Sirena i la Lluna* Barbaroja*Barquejant*La Cabana*El Concert*Jo Sé Una Havanera*La Fada i la Bruixa*Camins.* A contracorrent*El barraler*Pescador de canya *El salanc de Calella..................Carles Casanovas
         
*La Barca de Suro*Menorca*Qualsevol Dia*Te Perd*Quan Tu Vulguis*Berguiner*Dubte*Sireneta*Somriure*Per què?*Balandreig*Captius*A La Ronsa*Què S'ha Fet?*LLuna Plena*Si em Demanessin*T'estic Perdent*Cap a Tu*Si Tornés*Vola Barca Meva*Alguns Matins*M'encantaria*Poble*Enhorabona*Vella Guitarra*Sa Clau*Vull Tornar-te a Veure*Enamorarse...........Tòfol Mus                                                      

6 comentaris:

Anònim ha dit...

Felicitats per aquest blog d'havaneres tan bonic.La Consol m'en ha parlat i deseguida m'he posat a veure'l.
Des de la Mostra a l'Arbreda que no ens hem vist però ja vaig percebre que t'agrada molt aquest estil musical.
Jo ja saps que fa molt temps que no em perdo aquesta trobada i quan era de la teva edat ja coneixia el Festival de la Cançó Marinera on,com expliques,vàries cançons d'en Carles Casanovas van ser premiades.
T'hagués agradat viure aquells moments Anna Maria.
M'agrada molt el blog sobre tot per la iniciativa de posar les lletres (quedarà com un recull-llibre a internet)i quan hi puguis posar música encara molt millor.
El meu comentari el deixo aquí perquè et vull felicitar per aquests escrits biogràfics d'aquesta parella de bons compositors que tan estan aportant al món de l'havanera a Catalunya.Per mi els millors.
Ja s'ho mereixen i era hora de que algú tingués la pensada de fer-ho.
I també de la Narcisa Oliver i l'Ortega Monasterio,que ja em penso que de mica en mica aniràs posant.
És molt bonic el que has fet perquè en aquesta època nostra que tothom es passa al dia a internet,potser més que a la tele,ara ens hi podem trobar una petita però carinyosa biografia d'aquests dos grans mestres de l'havanera que fins a hores d'ara no hi era.
Era hora de que algú tingués la iniciativa i il.lusió de fer-ho.
Per ultim vull dir que m'ha agradat la informació que ha deixat aquest senyor sobre les sardanes i que estaria bé que el grup Port Bo les portés al seu repertori i les enregistrés.Al menys La Soca,que és la que té lletra.Havent estat composada per en Carles Casanovas seria molt bonic que la puguéssim escoltar per ells.
Felicitats i segueix gaudint i fent-nos gaudir amb el teu blog.
Gràcies Anna Maria
Josefina Torrent

Dolors ha dit...

Oh! En Josep Bastons,BELLÍSSIMA PERSONA,estimat amic,quines músiques tan precioses que ha fet! M'agraden totes,no en diré cap en concret perquè no sabria quina escollir...però quina delícia poder-les escoltar cantades per qualsevol grup,o encara millor,quan ell agafa la guitarra i a més canta.
Quina dolçor per l'oïda,quin goig més gran poder-lo tenir al costat o davant,mirar-lo mentre toca,mentre canta,mentre et mira...sempre amb un somriure als llavis,sempre content,alegre,joiós d'aprofitar el temps present,recordant el temps passat...
I si les havaneres que ha fet són precioses...i els boleros? ufff! aquí ja és la meva perdició.M'agraden en deleri.Estan tan ben conjuntats,lletra i música,quina meravella de persona!
PER MOLTS ANYS JOSEP BASTONS,pouem seguir gaudint d'aquest valuós tresor,d'aquestes músiques i d'aquestes lletres,d'aquestes havaneres i d'aquest boleros,en definitiva cançons romàntiques que ens fan falta per sobreviure.
Dolors Puig Rosselló.

Anònim ha dit...

Jo també vull unir-me a les felicitacions dels teu amics.
Ja sé que penses que ja huries de tenir la música i començat les altres seccions però poc a poc nena que el que has fet està molt i molt bé i serà un plaer anar veient les cançons que ens aniràs presentant.
Aquest blog de compositors m'ha agradat molt perquè m'ha ensenyat coses que no sabia i és molt interessant però tinc una pregunta;
com és que no has començat amb el senyor Ortega Monasterio que és amb qui tots pensem quan ens parlen d'havaneres.
Ja sé que jo desconeixo força el tema i no dubto del que expliques dels senyors Bastons i Casanovas i em sembla interessantissim però m'ha sorprés que primer no parlessis del senyor Monasterio que tothom diu que és el mestre dels mestres.

Anna Maria,enhorabona i que ho passis molt bé amb aquest bonic blog.
Un bon petó de la LLuïsa de Barberà del Vallès.

Anna Maria Esther ha dit...

Vàries persones m'han comentat el mateix que em comenta la Lluïsa i vull explicar-ho.
En Josep lluis Ortega Monasterio és un gran mestre i tinc la intenció de parlar-ne en aquesta secció però serà més endavant i per vàries raons;
És el més conegut per la major part del públic per la seva havanera El Meu Avi al encetar una nova etapa de lletres en català quan la major part era en castellà,però després han sorgit nous músics i lletristes que han aportat una gran riquesa al gènere com en Carles Casanovas,en Josep Bastons i l'Antonia Vilàs (d'entre els més coneguts actualment i el meus preferits) que mereixen també ser coneguts i celebrats com el mestre Ortega Monasterio.
Aquest compositor ja té biografies a internet i en canvi els tres que he esmentat (aviat l'Antònia Vilàs quan rebi el que necessito) encara no en tenien cap d'escrit a internet sobre ells i la seva obra.
Jo ja feia un temps que volia que hi hagués alguna petita biografia a internet sobre ells i ara que he creat el meu propi és de les primeres coses que he fet i em fa il.lusió que aquest blog sigui el primer lloc a internet on es pugui trobar informació detallada sobre aquests tres magnifics compositors del gènere.
Una altre raó és que tan en Carles Casanovas com en Josep Bastons els conec personalment i el carinyo que els hi tinc logicament no el puc tenir a una persona que no he conegut.
I la darrera raó i la més important és que aquests tres compositors els tenim encara sortosament entre nosaltres i jo sempre he cregut en no deixar les coses per quan les persones ja no siguin en aquest món.
Per més d'una dolorosa experiència personal sempre he cregut en que l'unic que tenim de debo és el present i que és molt penós haver de fer quan ja és massa tard el que és podia haver fet abans.
Crec fermament que els gestos i les paraules s'han de fer i s'han de pronunciar ara i que el més important que podem fer per una persona és mostrar-li afecte i suport quan la tenim a prop.És el més preciós que podem donar-li i el que ens pot omplir més com a persones.
Quan en Josep Bastons em va portar la llista de les seves cançons i va mirar el blog encuriosit (ell que no en sap res d'internet ni hi està acostumat)somreia i tenia la mateixa expressió al ulls que tenen tota la gent de la seva edat quan es troben amb una cosa que els fa il.lusió.
Aquella mirada i somriure que recorda la de la mainada il.lusionada davant una cosa que és nova i saben que és només per ells.La mateixa mirada i somriure un xic infantil que segueixo recordant en la meva avia quan li feia un regal o la portava a un lloc per sorpresa.
El fer feliç una persona,el donar-li una alegria inesperada i haver contribuit a deixar una mica d'il.lusió en el seu cor encara que només sigui una cosa tan senzilla com un petit escrit en un blog o el que sigui,penso que és el millor que podem fer a la vida.
En Josep Bastons i l'Antonia Vilàs sobre tot per llei de vida,no sabem quan temps estaran entre nosaltres i jo volia que tinguéssin la sopresa i l'alegria mentre hi són.
Ara sé que n'estan molt contents i això a mi també em fa molt feliç.
Gràcies pels comentaris que heu deixat en aquesta secció per en Carles i en Josep.

Anònim ha dit...

Jo al mestre Bastons li preguntaria si ha composat mai una sardana perquè té un extraordinari talent.
M'agraden les seves melodies i Palafrugell s'en sent molt orgullós.
També voldria saber si pensa que les havaneres actuals en català són tna autèntiques com les antigues perquè hi ha gent que diuen que s'ha perdut l'estil de llavors.
Jo les trobos molt boniques i més i estic molt d'acord amb la presentació que en fas Anna Mª Esther.Hi ha un món per descobrir en cada disc i cada cantada.
Moltes gràcies per crear aquest blog.És un goig de seguir.
Sóc la sogre de una alumne teva;la Gemma.
Pilar de Palafrugell

Anònim ha dit...

Hola Pilar,no he escrit mai cap sardana per què no m'he vist en cor i crec que ja hi ha autors més importants que jo en el món de la sardana.
Referent a l'havanera,les antigues han estat molt populars degut a l'època però considero que les lletres són més innocents.El ritme és el mateix però les lletres actuals són de poetes i tenen molta més qualitat.
D'auntèntiques ho són totes.
Gràcies pel vostre interès i endavant amb aquest bonic i interessant blog d'havaneres.
JOSEP BASTONS